Het beste middel tegen verkoudheid

Om me heen zie ik iedereen weer snotteren en hoesten, de bacteriën vliegen door het kantoor, de werkplaats en school. Maar wist je dat je in het bezit bent van de beste bacterie-doder / verkoudheid-verjager die er bestaat?

Dat is namelijk je neus. Je neus is een ingenieus apparaat. Waarom, lees je in deze blog:

Allereerst verwarmt je neus de lucht die binnenkomt; in je longen is het ongeveer 37 graden, de buitenlucht is op dit moment tussen de 1 en 4 graden. Via je neus legt de lucht een langere weg af en komt langs vele bloedvaten. Hierdoor komt de lucht al voorverwarmd je longen binnen. Adem je door je mond, dan wordt de lucht veel minder goed voorverwarmd en moeten je longen hard aan het werk om de lucht te verwarmen alvorens de zuurstof overdracht naar het bloed kan plaatsvinden. Dit opwarmen kost je lichaam onnodig veel energie.

Ten tweede zorgt je neus voor het bevochtigen van de lucht die binnenkomt. In je longen is het niet alleen warm, maar ook vochtig. Gaat de lucht via je neus, dan gaat het via de vele slijmvliezen richting je longen. Is de lucht niet vochtig, dan drogen je longen uit. Gevolg is zo’n naar rasperige hoest en hoestbuien. Ook uitademen door je neus is belangrijk. Via uitademen door je mond verlies je veel vocht (42% meer vochtverlies dan door ademen via je neus) en drogen je longen dus ook uit.

En natuurlijk de belangrijkste bij verkoudheid: je neus zorgt ervoor dat al die rondvliegende bacteriën niet in je longen terecht komen. Allereerst doordat de bacteriën (en andere viezigheid uit de lucht) in de slijmvliezen blijven hangen. Daarnaast is de overgang van je neus naar je keel bedenkt met lymfeklierweefsel (onder andere je neus- en keelamandelen) dat binnendringende ziekteverwekkers opvangt en onschadelijk maakt.

Adem vanaf nu dus altijd in en uit door je neus, want voor je neus geldt; use it or loose it. Je neus blijft open zolang je deze gebruikt. Is je neus verstopt, probeer dan eens de volgende oefening:

  • Adem rustig in en uit (liefst door je neus) en knijp je neus dicht na de uitademing (stop met ademen).
  • Loop rond tot je een redelijk sterke aandrang voelt om weer te ademen
  • Adem weer in en uit door je neus, probeer de drang om diep adem te halen te onderdrukken door bijvoorbeeld 5 keer heel kort in en uit te ademen. Adem daarna weer rustig zoals voor de oefening.
  • Herhaal nog 3 à 4 keer tot je neus weer vrij is om door te ademen.

Je neus heeft nog veel meer functies zoals het aanmaken van stikstofoxide. Waar dat goed voor is, lees je in een volgende blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Enter Captcha Here : *

Reload Image