Varieer met voeding

Variëren is lekker, variëren is leuk, variëren is belangrijk, variëren is spannend, variëren is moeilijk, variëren is gedoe, variëren is eigenlijk een heel raar woord als je het vaak zegt 😂.

Maar serieus, variëren met voeding heeft een aantal belangrijke voordelen voor jouw gezondheid.

  1. Elk voedingsmiddel heeft zijn eigen unieke samenstelling met koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en spoorelementen die van belang zijn voor jouw gezondheid. Niet elk voedingsmiddel bevat al deze stoffen en ook niet in de optimale samenstelling voor jouw lichaam. Door te variëren krijg je wel alle belangrijke voedingsstoffen binnen.
  2. Je darmflora vaart er wel bij. In je darmen leven miljoenen bacteriën. Die bacteriën zijn van essentieel belang voor de verwerking van je voedsel en de werking van alle organen en systemen in je lichaam. Je darmflora scheidt namelijk stoffen uit die je immuunsysteem, hormoonhuishouding en zelfs je brein kunnen beïnvloeden. Nu bestaat die bacteriebevolking van je darmen uit talloze verschillende soorten, die allemaal met elkaar concurreren om te overleven. De ene bacterie gedijt beter op dat ene voedingsmiddel en de andere beter op een ander voedingsmiddel. Wanneer je eenzijdig eet, zal er maar een vrij eenzijdige groep darmflora overleven in je darmen. Met soms verregaande gevolgen voor je gezondheid, zoals chronische darmklachten, maar ook depressie wordt in verband gebracht met een darmflora die uit balans is.
  3. Variëren zorgt voor een betere smaakbeleving en dus meer genieten van eten. Door gevarieerd te eten, krijg je afwisseling in je maaltijden. Het zorgt ervoor dat je verschillende smaken proeft en andere geuren ruikt. Hierdoor krijg je een andere smaakbeleving. Eenzijdig eten zorgt ervoor dat je smaak vervlakt, je proeft steeds dezelfde smaken, omdat je dezelfde producten gebruikt. Alles gaat op elkaar lijken. Het gevolg kan zijn dat eten niet leuk meer is en je eetlust vermindert. 

Vooral bij het ontbijt vond ik het lastig om te variëren. Ik ging voor snel en makkelijk want de kinderen moesten op tijd naar school, inclusief gymtassen en gevulde broodtrommels en zelf wilde ik ook op tijd aan het werk zijn.

Toch kun je vrij eenvoudig variëren bij het ontbijt.

Kies 3 ontbijtjes die je lekker vindt en die verschillend zijn van samenstelling. Eet deze 3 dagen achter elkaar en begin op dag 4 weer met ontbijt 1 enz. Ben je na een tijdje één van de ontbijtjes zat, wissel deze dan in voor een nieuwe variant.

Ontbijtjes die ik graag afwissel (zeker nu ik thuiswerk):

  1. Havermout met courgette, notenpasta, appel, rozijnen en kaneel
  2. Omelet met groenten (bijv. ui, champignons, spinazie etc.)
  3. Groentesmoothie met (plantaardige) yoghurt, noten en zaden

Ben je op zoek naar inspiratie voor je ontbijt? Mail me dan op info@intensgezond.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.