Dag van het Tandvlees

Laat je lijf je lijden? En in dit geval je mond?

Heb jij regelmatig last van pijnlijk, ontstoken of bloedend tandvlees, gevoelige tanden, gaatjes of aften? En wat je ook doet, het blijft terugkomen?

De gezondheid van je mond wordt bepaald door je algemene gezondheid en andersom heeft je mondgezondheid een grote invloed op je algemene gezondheid.

Er zijn onderzoeken dat tandvleesproblemen een verhoogd risico op hart- en vaatziekten veroorzaken. Bacteriën die tandplak veroorzaken zijn dezelfde bacteriën die bijdragen aan aderverkalking. Deze kunnen in de bloedbaan terechtkomen, zich daar ophopen en bloedproppen veroorzaken. Als je een chronische tandvleesontsteking hebt, bevordert dit het sneller optreden van bloedvatontsteking en bloedklontering. Dit kan op termijn leiden tot hartproblemen.

De meest gebruikte adviezen van tandartsen zijn goed poetsen, tanden stoken, flossen, tongschrapen, mondspoelen en 2x per jaar een mondhygiënist bezoeken. Maar soms helpen zelfs deze adviezen niet.

Je kunt ook anders naar je mondklachten kijken.

Een slechte mondgezondheid is, net als chronische pijn of vermoeidheid, een signaal van je lichaam dat er iets niet goed zit. De oorzaak zit soms niet in je mond, maar op een ander niveau in jouw lijf. Je immuunsysteem werkt niet zoals het zou moeten werken en het lukt daardoor niet om de bacteriën te bevechten. Het is daarom belangrijk je immuunsysteem te versterken, niet alleen voor je mondgezondheid, maar ook bij het tegengaan van chronische ziektes als diabetes, hoge bloeddruk, obesitas en genoemde hart- en vaatziekten.

5 tips om je immuunsysteem te versterken en je mondgezondheid te verbeteren:

  1. Eet zo onbewerkt en natuurlijk mogelijk; bewerkte voeding is stress voor je lichaam. Je lichaam herkent het niet als voeding en moet hard werken om het af te breken. Deze stress heeft een negatief effect op je immuunsysteem. Daarnaast bevat bewerkte voeding vaak veel suiker. Suiker wordt in je mond omgezet in zuren die tandplak en gaatjes kunnen veroorzaken;
  2. Eet maar 3x per dag; Iedere keer dat je eet gaat je immuunsysteem aan. Het scant wat je in je mond gestopt hebt op bacteriën, rotting etc. Dat kost ontzettend veel energie. Bovendien zorgt vaak eten, iedere keer voor een aanval op je tanden. De suikers en zetmelen in eten worden omgezet in zuren die kunnen zorgen voor tandplak en gaatjes;
  3. Beweeg; ga naar buiten, ga wandelen of fietsen, doe mee met Nederland in Beweging. Gedurende de dag bewegen is ook heel effectief; stofzuigen, in de tuin werken, traplopen. Als je veel zit, neem dan elk uur even 5 minuten de tijd om te gaan staan en een rondje te lopen. Als je beweegt worden witte bloedcellen sneller door je lichaam verspreidt en gaan ze indringers beter te lijf. Daarnaast zorgt bewegen voor een beter humeur, geeft het energie, en reduceert het je stressniveau;
  4. Ontspan; stress is een grote belasting voor je immuunsysteem. Te veel stress verzwakt je immuunsysteem. Over het algemeen zorgen schermpjes en zware inspanning niet voor echte ontspanning. Elke dat 10 minuten helemaal niets doen is het beste, maar zoek vooral iets waar jij echt blij van wordt (zingen, dansen, breien, lezen).
  5. Adem door je neus; Als je door je mond ademt, dan komen bacteriën en andere viezigheid uit de lucht in je mondholte. Daarnaast droogt je mond uit, wat zorgt voor tandplak en erger.

Door aan je algemene gezondheid te werken houd je je mond gezond en zit je dus prettiger in de tandartsstoel. Daarnaast zorgt een betere algemene gezondheid voor een betere weerstand en een verkleinde kans op chronische ziekten en complicaties bij chirurgische (tand)ingrepen.

Welke stap ga je vandaag zetten naar een betere mondgezondheid?

Laat je lijf je leiden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *